Els escolars d’una escola de la ZER Montsià fan d’antropòlegs per elaborar el seu propi inventari del patrimoni immaterial
2016-02-24 11:15:00

 

Els escolars de l’escola Teresa Subirats del Mas de Barberans, integrada a la Zona Escolar Rural (ZER) del Montsià, han començat a treballar aquest curs una de les moltes aplicabilitats que a nivell territorial pot tenir l’Inventari del Patrimoni Cultural Immaterial de les Terres de l’Ebre (IPCITE). Es tracta d’una prova pilot que porta per nom La gent gran torna a l’escola,  i està impulsada per l’Ajuntament del Mas de Barberans, el Centre d’Estudis Lo Lliscó i la pròpia escola, amb la col·laboració de l’Associació de Dones i l’Associació de Jubilats del Mas de Barberans i amb el suport i assessorament científic de l’IPCITE.

A través d’aquesta prova pilot els xiquets i xiquetes d’aquest centre educatiu treballaran tots els divendres durant el curs 2015-2016 l’Inventari del Patrimoni Immaterial i elaboraran el seu propi inventari. Una vegada estigui fet aquest inventari, es treballaran diversos elements que l’integren i es deixarà que els xiquets i xiquetes n’escullin alguns. A l’hora de donar contingut a l’inventari es faran tallers intergeneracionals amb la gent gran del Mas de Barberans dins i fora de l’aula. Els elements que han treballat fins ara són les construccions relacionades amb l’abastament d’aigua per a consum i reg, la producció d’oli, l’elaboració de formatge amb llet de cabra, els orígens de la banda de música, la celebració del Nadal i Sant Antoni. El resultat final del projecte serà una exposició que es mostrarà el dia 14 de maig del 2016 a Mas de Barberans coincidint amb la Diada de la ZER Montsià. També es muntaran tallers i demostracions que tindran com a base l’Inventari del Patrimoni Immaterial de l’Escola de Mas de Barberans.

Per tal de dur a terme aquest projecte els antropòlegs de l’IPCITE s’han reunit amb els membres del claustre de l’escola per assessorar-los metodològicament i  han dissenyat un fitxes específiques sobre el què, com es troba, on es troba, com es treballa i qui el treballa. Es faran tres sessions més per veure com ha anat el treball de camp, com estan funcionant els tallers intergeneracionals i fer l’avaluació final del projecte. Una vegada finalitzat l0objectiu és elaborar un dossier didàctic amb l’objectiu que qualsevol escola de les Terres de l’Ebre pugui implementar l’experiència. 

Responsive image